domingo, 6 de abril de 2008

Comentari dels capítols 1 i 2 del llibre: “Les Tic a l´Educació infantil". Jordi Cases i M. Roser Torrescasana.




Llibre: LES TIC A L'EDUCACIÓ INFANTIL. Cases, Jordi, Torrescasana, M. Roser (Ed. Uoc)
Autors: Jordi Cases i M.Roser Torrescasana
Alumna: Alba Ruiz Valero
Assignatura: Noves Tecnologies aplicades a l´educació infantil
Curs: 2 magisteri infantil
Any: 2008

“M´ho van explicar i ho vaig oblidar.
Ho vaig veure i ho vaig entendre.
Ho vaig fer i ho vaig aprendre”.

Confunci, (551-479 AC), filòsof xinès.

Amb aquesta cèlebre frase comencen el llibre l´autora i l´autor del mateix. Crec que amb ella ens volem fer veure quina és la seua filosofia pedagògica i, a més, es tracta d´una cita ben bonica. Potser, que per tal d´introduir de la forma més correcta les TICS a l´escola, cal guiar-se per aquesta intel·ligent frase.

1. Capítol primer. Introducció: Les Tic i l´escola.
En aquest primer capítol, els autors tracten de fer una justificació de per què cal incloure les Tic a l´àmbit educatiu. El primer capítol recorda a altres textos ja comentats a l´assigantura de Noves Tecnologies sobre l´introducció de las TICS al l´escola.Ens parla de la revolució digital i que la nova societat de la informació requereix canvis que impliquen tothom. Dins d´aquest nou marc social, els mestres tenim un paper prou important a fer, ja que els nostres alumnes del futur, seran estudiants digitals, i no tant analògics com fins fa poc de temps. Els xiquets d´avui en dia, quan arriben a l´escola saben com posar un Dvd; quan els fan fotos, demanen vore-la al moment, la qual cosa era impensable durant la nostra infantesa: en aquells temps feia falta esperar al revel·lat.
Realment, la nostra societat evoluciona i canvia moltíssim, i els mestres, que formem els adults de demà tenim la tasca de formar persones adaptades a la societat en la qual viuen.
Per altra banda, no podem ficar a l´escola dins una bambolla irreal, on tot segueix sent analògic: Pissarres, llibres, enciclopèdies ... mentre que quan els nens arriben a la seua casa la realitat canvia.
2. Capítol segon: Aportacions de les TIC a l´educació infantil.

Centrant-nos ara en el segon capítol “Aportacions de les TIC a l´educació infantil”, caldria comentar allò següent.Cal tenir molt present que els xiquets es desenvolupen en interacció amb el medi que els envolte: es a dir, amb la gent i amb els objectes amb els quals es relacione en el dia a dia ; quan estem parlant de l´escola, es tracta de la mestra o mestres i dels altres companys d´aula, i dels objectes que el nen es trobara a l´escola. La tasca de la mestra és oferir el xiquet els instruments idonis per tal que el seu desenvolupament sigue l´òptim, i no cal conformar-se amb allò bàsic, ja que es tracta d´una questió de vital importància.

Introduir les TIC a l´escola no es tractarie, així doncs, a comprar molts ordinadors i d´altres recursos, sino també realitzar les activitats adequades per tant de desenvolupar en els xiquets allò que ens proposem.Recordem que aprenentatge i desenvolupament estan intímament lligats.

El primer pas, serie ajudar el nen amb la familiarització amb els recursos, per a després anar deixant que desenvolupe la seua autonomia, a més de potenciar un treball cooperatiu, on tots els alumnes de l´aula s´ajudaríen en un aprenentatge col·lectiu.

A més, cal tenir en compte que les TIC són un recurs més que ens podem ajudar com qualsevol altre a aconseguir els objectius que ens plantegem al PCC. D´aquest punt parlarem més avant al capítol 3, on es tracte el currículo d´educació infantil.
Per últim, cal comentar que l ´introducció de les tics a l´aula comporta la organització de l´espai i del temps escolar, i alhora canvis en la pròpia metodologia educativa.
També es tracta d´una decisió en equip, es a dir un mestre a soles no té la força que en tenen tot el claustre conjuntament: es necessita de l´ajuda i recolçament de l´equip directiu. No cal tindre por si no estem molt formats en noves tecnologies. Entre professors que sàpiguen més i assistint a cursets de formació, podem fer grans coses sense ser experts informàtics: torne a repetir, que sempre que es tracte d´un treball en equip, els conflictes es sortegen amb prou facilitat.

3. Conclusions

Com a conclusió dels dos primes capítols de llibre, crec convenient comentar que m´ha sigut un llibre de ràpida i fàcil lectura. Tenint en compte que dins l´assignatura de les noves tecnologies a l´educació infantil ja hem estat treballant aquest tipus de temes i llegint sobre allò, potser ho trobe una mica repetitiu. Però, no obstants, considere que el llibre esta dirigit a docents que s´embarquen per primera volta en un projecte d´introducció de les TICS a l´educació infantil, i per això és molt senzill. Per altra banda, si que no he cregut convenient l´introducció del marcianet que va fent preguntes aclaratòries, ja que ho trobe fóra de lloc en un llibre que es considerat per a docents.


No hay comentarios: